سیستم هماهنگ جهانی طبقه‌بندی و برچسب‌گذاری مواد شیمیایی (GHS/CLP)

آنچه که درباره GHS و CLP باید بدانیم!

GHS

آنچه که درباره GHS و CLP باید بدانیم!

مقررات CLP یک قانون اروپایی اجباری می باشد که ملزم می نماید تمامی محصولات شیمیایی به صورت کاملا واضح برچسب گذاری و شناسایی شوند. مقررات CLP که متعلق به اتحادیه اروپاست بر مبنای سیستم هماهنگ جهانی سازمان ملل برای مواد شیمیایی تنظیم شده است. از ماه ژوئن سال 2015، اجرای مقررات CLP برای محصولات شیمیایی خطرناک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجباری گشت. از ماه ژوئن سال 2015 هر ماده ای که به عنوان ماده خطرناک لیست شده و هر ترکیبی که حاوی مواد خطرناک باشد باید داری برچسب CLP باشد.

CLP چیست؟

طبقه بندی، برچسب گذاری و بسته بندی مواد و ترکیبات طبق مقررات EC 1272/2008 می باشد که در برچسب گذاری محصولات شیمیایی در کل اتحادیه اروپا بکار گرفته می شود. این سیستم منطبق با سیستم هماهنگ سازی جهانی در زمینه طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیاییGHS) می باشد که توسط اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

جایگزینی برچسب های HSID با GHS/CLP

پیکتوگرام های مواد خطرناک که قبل تر با رنگ نارنجی نمایش داده می شد اکنون توسط یک لوزی با پس زمینه سفید با حاشیه قرمز نمایش داده می شود. در اتحادیه اروپا از ماه دسامبر سال 2012 برچسب گذاری مواد شیمیایی مطابق با مقررات، اجباری گشت ولی از ماه ژوئن سال 2015 به بعد این قوانین باید برای ترکیبات شیمیایی نیز اعمال شود.
علائم هشداردهنده (Hazard pictogram) تصاویری هستند که شامل علائم و رنگهای خاص در نظر گرفته شده برای ارائه اطلاعات در مورد خسارت یک ماده یا یک ترکیب خاص بر روی سلامتی فرد یا محیط زیست هستند.
سیستم GHS از 9 نگارگر (Pictogram) استفاده می کند که این سیستم در اروپا باعنوان CLP شناخته می شود.
 
پیکتوگرام ها معمولا در سه کلاس خطر طبقه بندی می شوند:
1-خطرات فیزیکی/شیمیایی
2- خطرات سلامتی
3- خطرات زیست محیطی
GHS discription

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟
اینجا در واتساپ با ما مطرح کنید